torsdag 22 januari 2009

wd~50 Dag 1

Innan jag börjar berätta om praktiken vill jag bara nämna mitt sista besök i Chicago: The Publican. En Amerikansk Gastropub som öppnade i Oktober. Riktigt härligt ställe som ligger i slakthusområdet. Enkelt, rustikt och gott! Vad mer kan man önska sig?!

Ok, nu till praktiken. Igår var det alltså dags att ta sig ner till Clinton St. 50 och ställa in sig i leden! Nu när det är lugnare tider har dom skurit ner på både öppettider och personal. Vet inte exakt hur många kockar dom har skurit ner på, men nu jobbar även souschefen och Wylie på station. Med dom inräknade är dom sex kockar i serviceköket. I källaren (där jag fick tillbringa min första dag) var vi fem kockar och fyra i pastry. Fick göra några riktiga terapiuppgifter såsom skala vitlök, plocka örter, riva parmesan osv. Den ena preppkocken har jobbat där nere i 1,5 år, lite bitter om jag säger så!! Tänk att inte få se en tallrik gå ut till gästen, inte få uppleva tempot och glädjen av en riktigt skön service! Så hans enda glädje var stereon, shit vad det spelades hög musik. Det är svårt nog som det är att hänga med i tugget när man inte är riktigt van. Dom gjorde runt 50 gäster igår vilket är för lite. Nä, nu har det blivit dags att bege sig ner till Soho för en ny dag i källaren!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Put the Swede in the basement!!
Låter najs att stå i källaren i 1,5 år!! Skulle man ju fanimej vara bitter!
Skönt att du e tillbaka i NY :-)
Lite avis på att du mumsade på Alinea, sugen på att se Chicago nån gång.
Vi hörs min vän!
Mange

Anonym sa...

Lite grinig attityd första dagen eller ? Vem har inte bott i en källare ??
I morgon väntar "The Tour" på Alinea.....................

Micke sa...

Mange - kan verkligen rek. Chicago. Riktigt trevlig stad och sen är det klart ingen nackdel att det finns några hyfsade restauranger att välja på :)

Zwampen - ser fram emot att läsa om touren!!

Unknown sa...

Join The group.....
NOBODY PUTS "THE DUKE" IN THE BASEMENT
vem fan tror "Little Britain" han ar...

Micke sa...

Tack för stödet Roger :)

Kan säga att "klumpfoten" är nära igen :)