lördag 10 januari 2009

Jean-Georges


Hur lyckas man leverera samma höga standard kväll efter kväll? Jag har tyvärr inte svaret på det, men det finns några restauranger i världen som gör det. Jean-Georges är en av dom! Det är dags att putta upp honom över mina favoriter efter en väldigt lyckad afton.
Jag tycker att det lätt kan bli själlöst med restaurangkoncerner som växer sig stora världen över, men Jean-Georges har lyckats bra med att vårda sitt flaggskepp. Har dessutom sett honom på plats tre gånger av mina fyra besök. Tänk att en liten runda i matsalen av "mästerkocken" kan skapa magi bland gästerna.

Publiken denna fredagskväll är i den övre meddelåldern och som vanligt sänker vi genomsnittsåldern rätt rejält. Den ser inte heller ut att ha drabbats allt för hårt av den finansiella krisen! Pälsarna på några av damerna kostar säkert som en kvarterskrog i Sverige!!





Ikväll föll valet på hans avsmakningsmeny med hans signaturrätter.

Vi fick förutom menyn till höger som vanligt tre små amisar beståendes av en kyckling- och ingefärssoppa, laxsashimi med citronkräm och koriander samt vårrulle med räka. Som ni ser så är det idel klassiska delikatesser, hur gör man då för att toppa upp det redan upptoppade? jo man kastar in en extrarätt med ankleverterrin också!! Ibland känns livet riktigt rättvist :)




Mat- och teknikmässigt ska man inte förvänta sig några kullerbyttor, men som jag har påpekat tidigare i denna blogg ibland räcker det långt med goda kombinationer som är utfört med perfektion. Menyn är rakt igenom riktigt bra med vassa råvaror, höga smaker och med Jean-Georges fräscha asiatiska touch håller man hela vägen (ok, jag va riktigt proppmätt när vi gick hem men det kan vi skylla på ankleverrätten:)).
Hur avslutas då denna fantastiska middag? Jo med lite nyklippta marshmallows från den gigantiska marshmallowsburken!
Vill bara avslutningsvis säga att trots mina hyllningar och det höga betyget nedan ligger ändå Jean-Georges några mil efter Per Se i allt! Så kan det bli när man leker med en betygsskala.
Betyg 9/10
Nu har dock hungern gjort sig påmind igen. Det är dags att ge sig ut för brunch på Atlantic Grill.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Micke,
Trevlig läsning från en av dom egna favoriterna. Tycker om hans mat för att det är riktig mat utan "teknikångest" ! Duvan ni åt är supersmarrig i sin enkelhet, underbart kryddig lökkompott, hummern med bockhornsklöver är också ren o snygg.
F-n vad jag längtar tillbaka till NY nu !

Hälsa Miss T.
All the best
Zwampen

Väntar nu på "The Alinea Report"

Micke sa...

Zwampen,
Jag förstår verkligen din längtan tillbaka hit...min tid börjar rinna mot sitt slut...kommer uppleva svår abstinens när jag kommer hem!!

Ha det gott!!

Anonym sa...

Tjena igen!
JGV rules!
Fast jag var på lunch på The Mercer och var inte helt impad av maten...Kändes lite avslagen och oinspirerad, både service och matkänslan...

Gjorde ett återbesök på en kvarters krog i East Village, Camille fransk bistro, Åt pepparstek och tarte tatin!! Så jävla mumsigt!

Ett måste tycker jag att på Svampens inrådan besöka Kampuchea i NYC. Fan vad gott! Enkelt och bra smaker på allt. Jag var proppmätt efteråt :-) Käkade crispy porkbelly, baby ribs, 3 st sandwich, och ytterligare 1 baby ribs...ok jag delade de första med Willow.
Hälsade också på Nisse Norén på FCI, jävligt intressant att se hur dom jobbar. Sköna lokaler.
Hälsa Tess och så hörs vi snart, Mvh Mange

Micke sa...

Mange,
Förstår att du hade det trevligt under ditt senaste besök i staterna!!
Kampuchea har jag varit på en gång och det kommer bli fler besök!!

Ha det gott.