måndag 3 november 2008

Per Se



Så äntligen var det dags att få åka upp i Time Warner Center för en helkväll. Denna Halloween-afton då dom flesta hade valt att ta på sig en lite mer udda kostym, valde jag en traditionell! Till slut skulle jag få inträda denna blå port som jag tidigare bara hade fått sukta efter.



Hur bra kan ett restaurangbesök bli, när förväntningarna nästan är orimliga? Oftast är det svårt att leva upp till bilderna man själv har målat upp i sitt huvud, men på Per Se skulle dom bevisa att ibland kan man överträffa även dessa förväntningar. Jag kommer ihåg en fotbollsmatch mellan England och Sverige då Glenn Hysén var bättre än betygskalan räckte, så en kvällstidning valde och ge honom 6 av 5 möjliga, Hysén-klass! Det här skulle jag vilja påstå att alla guideböcker skulle kunna göra, skapa en Thomas Keller-klass! Från och med nu kommer jag planera allt efter att försöka få ett bord på The French Laundry! Ok, jag skäms att jag inte har tagit mig dit tidigare. Och efter det besöket tror jag inte jag behöver besvära mig efter att gå på en liknande restaurang igen (vilket jag givetvis kommer att envisas med att göra ändå).




Dom fyra timmarna som vi spenderade på restaurangen kan jag inte komma på något som kunde gjorts bättre.Från det att vi kom till det att dom tog avsked av oss. Allt som serverades på tallriken kändes i total harmoni med allt runtomkring. Man kan alltid gå in på smådetaljer om lite mer sälta, syra osv men här känner man hur varje rätt är perfekt balanserad, perfekt tillagad och perfekt serverad..... Thomas har knäckt mig!

Menyn (275$)
  • Laxstrut med rödlökscremefraiche
  • Ostron & Pärlor
  • Ägg med tryffelsky och potatis- & gräslökschips
  • Anklever från Hudson Valley med portvinsgelé, pistage, päron, friséesallad och brioche
  • Seabass med oliver, vitlökschips och cilantro
  • Smörpocherad hummer med citron, yogurt, escarole och kalvbräss
  • Variation på kanin med paprika och ruccola
  • Rådjur med tranbär, rödbeta, vitlök och mâchesallad
  • Gabietou med kronärtskocka, selleri och balsamico
  • Röd verjussorbet med russin och gingerbread strössel
  • Kanelmunkar med "cappucino"
  • Äpple, vaniljbavarois och glass på brynt smör
  • Mignardises

Det var en magisk upplevelse och flera gånger på väg hem tänkte vi tanken att det skulle vara värt att svälta i typ 14 dagar för att ha råd med ytterligare ett besök!!

Betyg 10/10

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara hålla med på samtliga punkter, Thomas Keller is the "Man" !
Trevlig meny. Jag hade ett bord den 10e nov, ingen ville följa med ? Vad f-n säger man ??

Magnus sa...

Låter magiskt! Fan nu bara MÅSTE jag gå dit.
Jag har en polare som ska börja jobba där i Januari.
Kan ju vara läge då...

Micke sa...

Zwampen - ja vad ska man säga mer än att beklaga. Många skulle ju gå över lik för att ha fått den bokningen!!

Mange - det är klart som korvspad att vi ska dit januari!!!

Anonym sa...

Vilket datum ska ni på Blue Hill at Stone Barns ?