söndag 15 mars 2009

Uppvärmning!


Var går man och käkar om man är ute efter rustik enkel mat och befinner sig i Yountville? Ja, varför inte Thomas Kellers Bouchon. Mitt i "centrum" i den lilla byn bara 200 meter från flaggskeppet The French Laundry.
Ganska udda känsla om man kommer till byn när mörkret redan har infallit att som i mitt fall ta sig genom ett ganska öde villaområde (och hade jag inte vetat om det så hade jag passerat flaggskeppet utan att ens märka det!) för att komma in i restaurangen som hade kunnat vara vilken storstadsbistro som helst. Fullsatt och en ljudnivå som får vilken NYC-restaurang som helst att framstå som tyst (nu hamnade vi i och för sig mellan ett bord med 4 yngre damer respektive ett bord med 6 yngre damer, vilket givetvis var en stor bidragande faktor till att trumhinnan ibland var nära att spricka). Hur som helst, avslappnat och festlig stämning rådde.

På menyn är det idel klassiska Franska rätter med bl.a skaldjursplateau, moules, steak frites och boudin blanc. Men varför inte börja kvällen med en löksoppa denna något kalla vårdag i Napa Valley. För att sammanfatta den starten krävs bara ett ord - mustigt!

Varmrätten nedan: Kyckling med petit pois a´la francaise, gott i all sin enkelhet. Rejält tilltagna portioner så efter förrätt - varmrätt och lite vin skulle jag kanske ha nöjt mig, men hur skulle jag kunna motstå att beställa Mousse au chocolat för att avrunda kvällen?! Tur att det bara var några hundra meter hem till bädden!
Med den uppvärmningen borde jag vara redo att klämma en avsmakningsmeny innanför den blå porten!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Nice
Supernice
Blå Porten? Ligger inte det vid Slussen?

Micke sa...

Middagsbuffé på Blå Porten, Yountville! :) Ikväll blir det Gary Danko!!

Anonym sa...

Dags att vakna nu och börja skriva om Tvättfirman kanske ?!

Micke sa...

Ber om ursäkt om dröjsmålet, men nu är jag iaf alldeles strax klar!!