onsdag 6 oktober 2010

Långhelg i New York!

Det var alltså dags att få stiga in genom denna hemliga dörr på lower-east side och äntligen få smaka på Ko i syskonskaran momofuku. Lämnade genom samma dörr klart fattigare och bitter. Tänker bara kortfattat säga att om man vill lägga mellan 220 och 400 dollar på en bra restaurang kan jag rekommendera en del andra i denna härliga stad!


Här nedan är förrätten på min lunch på Jean-Georges ABC-Kitchen. Ledorden för denna restaurang är "organic" och "local market", vilket naturligt återspeglar sig i den breda ganska enkla menyn. Fräscht, gott och enkelt var också det jag mumsade (efter pilgrimsmusslan nedan åt jag en kycklingsallad till varmrätt). Om man är i krokarna runt union square kan jag varmt rekommendera och gå hit.

En av middagarna avnjöts på en nyöppnad restaurang på Mulberry Street, Torrisi. Väldigt enkelt och fungerar även som deli under dagarna. Menyn är också enkel: enda valet som behöver göras är om man vill ha kött eller fisk som varmrätt. För 50 dollar får man in några olika "sharing plates" (några syns på bilden nedan: grillad mortadella med brysselkål, dill- och gurksallad och broccoli med vitlök. Bilden där nedanför är min anka till varmrätt) till bordet, sin varmrätt och efter det ett kakfat. Gott och trevligt.




Nedan: Bläckfisksallad som förrätt på Gramercy Tavern. Det var tyvärr fullbokat i matsalen så vi mumsade i bardelen. Härligt ställe, nästa gång får det bli och boka i tid!


Det enda besöket som egentligen överaskade mer åt det positiva hållet den här resan var Minetta Tavern. Mer New York än så här blir det inte! På bilden nedan, grillad oxmärg med rödlöksmarmelad och toast. Helt perfekt! Att jag sen åt en något tråkigare varmrätt spelar ingen roll, hit ska jag gå varje gång jag åker tillbaka till världens bästa stad!



Avslutningsbrunch blev det på ett nyöppnat ställe: Peels. Skönt att lämna efter en perfekt juicy burger!



4 kommentarer:

zwampen sa...

Vet inte hur jag ska övertala frugan att åka snarast, igen?!
Kanske ett grabbgäng nästa gång?

Micke sa...

Låter som en plan! Nu ska jag skynda mig så jag hinner in till din sortimentsprovning! Syns snart :)

Magnus sa...

Åhhh sköna pics mannen! Ser fram emot den 26:e dec! Då landar vi där igen...

Kul läsning som vanligt!

Micke sa...

Tack Magnus. 26 dec...så nära, men ändå så långt borta...